Tidigare föreställningar

DEN UTVALDA

 

Tänk att få bli hörd. Verkligen bli hörd, utan att någon sitter och tänker; Snart är det min tur att få snacka. Lisa Jansson återvänder till förorten från sin barndom, där hon försöker få sin röst hörd, sina frågor besvarade. Istället möts hon av stark misstänksamhet för att vara den som har sabbat livet för sina gamla skolkamrater. Om de bara lyssnade kanske de kunde få en förklaring, och kanske en positiv överraskning… 'Den Utvalda' är ett lekfullt mysterium som metar i olyckan hos de individer vars liv inte blev som de hade tänkt sig. Vem är Lisa och varför återvänder hon egentligen?

BALKONGEN

 

Jean Genet visar makten som ett sexobjekt.

Maktens ikoniska figurer. Polischefen med makt att slå, kontrollera, utöva tvång. Biskopen som administrerar människornas hopp. Bödeln, ett själlöst verktyg som tar liv i rättvisans namn.

Bordellen, en plats där samhälleliga fiktioner skapas. En signifikativ plats som existerar parallellt med den borgerliga, sönderfallande familjeordningen. De sexuella fantasierna - dominans, underkastelse, förnedring – blir här helt synliga.

Kvinnan och djuret; en prostituerad och en häst. Dessa är bara utbytbara element av de skapade mytologierna. Deras identitet blir här helt betydelselös. Ikoniska bilder vars kraft har sin källa i den otämjda fantasin - den sexuella underkastelsen, dominansen, skapandet av blodiga symboler och bilder av dödandet.

DET SKA VI FIRA

 

 

Det ska vi fira bjuder på en inblick i den "bästa jävla restaurangen i stan", som finns på allas läppar. En restaurang dit man går efter en kväll på operan. En restaurang dit man går för att fira en högt uppskattad bröllopsdag. Det ska vi fira är en absurd satir, en samhällskildring, en salongskomedi.

 

Den brittiske författaren och dramatikern Harold Pinter tilldelades år 2005 nobelpriset i litteratur. Hans absurda pjäser har lockat publik i decennier, och har spelats på scener i världens alla hörn. Under hösten 2016 spelas ”Det Ska Vi Fira” på Teater Alma i Stockholm.

DU TAR MIN HAND

 

 

Du tar min hand

 

Du finns i naturen
Du finns i mig
Du finns i ljuset och i mörkret
Du finns i alla strukturer
Du finns i det onda och i det goda
Du finns i allt

 

Ditt namn är Terror

 

 

 

SLAKTLEKAR

 

Vad skulle du göra för att överleva?

Det otänkbara drabbar den annars så lugna staden. Den demokratiska idyllen utvecklar sig snabbt till fullskalig katastrof när en epidemi börjar spridas. Stadens portar stängs. Det står vakter utstationerade för att skydda folket på utsidan. Dess invånare livnär sig på misstro då allt, alla och ingenting kan smitta. Epidemin sprider sig i blixtens hastighet samtidigt som skickliga talare försöker utnyttja kaoset som råder.

Slaktlekar handlar om det yttre hotet och om skräcken över att drabbas av något oförklarligt, obotligt och dödligt. Men framförallt handlar det om det som skrämmer oss allra mest: Monstret inom oss. Om hur yttre omständigheter tvingar fram våra sämsta sidor. Både hos oss själva och våra medmänniskor.

Slaktlekar är en absurd och blodig komedi där ideal möter verklighet och moral ställs mot överlevnad.

SISTA SEKUNDEN

 

 

 

Om Sista Sekunden: En amerikansk dokumentärfilm om en mördare och hans offer inspirerade Sergi Belbel att skriva denna svarta komedi.
En sjuklig meditation om livets bräcklighet i sju brutala tragiska och melodramatiska tablåer. En filmförfattare berättar om sin filmidé för sin hustru och det sätter igång en serie händelser med vitt skilda och dödliga utgångar.

MÄSTAREN OCH MARGARITA

 

 

 

En ljummen vårkväll uppenbarar sig en mystisk främling i Moskva. I sitt brokiga sällskap har hon en man i jockeymössa och en väldig svart katt med svaghet för halshuggning. Snart börjar skrämmande, våldsamma och farsartade saker hända.

 

Michail Bulgakovs roman "Mästaren och Margarita" hör till mästerverken i den moderna litteraturen. En bisarr och fängslande historia med rötter i den ryska traditionen från Gogol, Tjechov och Belyj. Berättelsen spänner från Jerusalem vid tiden för Kristi korsfästelse till 1930-talets Moskva i skuggan av Stalins terror. Här pågår den ständiga kampen mellan ont och gott, där grotesk fantasi blandas med finstämd lyrik, bitsk satir med visionär storslagenhet.